Je eerste les
De uitdaging
Om maar meteen met de deur in huis te vallen...aikido is een discipline dat tijd kost om te leren. Het lijkt op het eerste gezicht makkelijk, maar de ervaring leert dat het voor de meeste mensen in de praktijk moeilijker is.
Dus in het begin kan het zijn dat je de bewegingen moeilijk oppakt. Er is goed nieuws...heb geduld en denk in kleine stappen, maar laat je daardoor niet ontmoedigen want er wordt veel aandacht besteed, zeker in het begin.
En als je eenmaal bezig bent, wordt het steeds makkelijker en steeds leuker. En je doet iets dat niet veel mensen doen.
"Zoek je een uitdaging en wil je iets bijzonders doen...kom aikido doen!"
Om maar meteen met de deur in huis te vallen...aikido is een discipline dat tijd kost om te leren. Het lijkt op het eerste gezicht makkelijk, maar de ervaring leert dat het voor de meeste mensen in de praktijk moeilijker is.
Dus in het begin kan het zijn dat je de bewegingen moeilijk oppakt. Er is goed nieuws...heb geduld en denk in kleine stappen, maar laat je daardoor niet ontmoedigen want er wordt veel aandacht besteed, zeker in het begin.
En als je eenmaal bezig bent, wordt het steeds makkelijker en steeds leuker. En je doet iets dat niet veel mensen doen.
"Zoek je een uitdaging en wil je iets bijzonders doen...kom aikido doen!"
Warming-up
Een warming-up is essentieel om ervoor te zorgen dat je spieren en gewichten goed voorbereid zijn op de les.
We beginnen met een warming-up van ongeveer 20 min. Waarbij ook meditatie en ademhalingsoefeningen een onderdeel is. Op deze manier onderbreek je even de dagelijkse bezigheden of wordt je in staat gesteld tijd te nemen voor jezelf. Tegelijk creëer hierbij een vorm van innerlijke rust, waardoor je meer gefocust en geconcentreerd deel kan nemen aan de les.
Een warming-up is essentieel om ervoor te zorgen dat je spieren en gewichten goed voorbereid zijn op de les.
We beginnen met een warming-up van ongeveer 20 min. Waarbij ook meditatie en ademhalingsoefeningen een onderdeel is. Op deze manier onderbreek je even de dagelijkse bezigheden of wordt je in staat gesteld tijd te nemen voor jezelf. Tegelijk creëer hierbij een vorm van innerlijke rust, waardoor je meer gefocust en geconcentreerd deel kan nemen aan de les.
Lichaamsverplaatsing (tai sabaki) en rollen (ukemi)
Daarna wordt er begonnen met het daadwerkelijk in beweging brengen van je lichaam. Zoals lichaamsverplaatsingen en rollen, die deels statisch en deels dynamisch van aart zijn. Ook hier werk je soms individueel en dan weer in tweetallen. Het motto is vooral...bewegen! Loskomen van de gedachtes in je hoofd en deze laten voor wat ze zijn. Als je blijft bewegen, zal er minder ruimte zijn in je hoofd om zijn aandacht op te eisen.
Daarna wordt er begonnen met het daadwerkelijk in beweging brengen van je lichaam. Zoals lichaamsverplaatsingen en rollen, die deels statisch en deels dynamisch van aart zijn. Ook hier werk je soms individueel en dan weer in tweetallen. Het motto is vooral...bewegen! Loskomen van de gedachtes in je hoofd en deze laten voor wat ze zijn. Als je blijft bewegen, zal er minder ruimte zijn in je hoofd om zijn aandacht op te eisen.
|
|
Technieken
Achtereen volgens zal er gewerkt worden aan het technische aspect van aikido, zoals diverse aanvalsvormen, met polspakking, slagen en klemmen. Het tempo en niveau van de les zal zo goed mogelijk worden afgestemd op de aanwezige leerlingen en hun ervaring/niveau. En dat in een setting waarbij de leerling zich op zijn gemak moet voelen en met wederzijds respect voor elkaar. Voel je vooral beginner, d.w.z. dat je de lat niet te hoog moet willen zetten voor jezelf. "Beginnen het halve werk"
De rolverdeling
De rol van aanvaller (uke) en verdediger (tori) staan, na het inzetten de techniek niet vast, maar wisselen telkens. Het dialoog dat er dan kán ontstaan vergt van beiden een grote mate van aanpassing, fijngevoeligheid, kracht, souplesse om "in contact" te blijven. Daarin wordt er telkens gestreefd om uit je eigen comfortzone te komen en te bewegen ín het moment. Aan de andere kant is het "ongrijpbaar" worden "vrij zijn" ook een opdracht die ik telkens zoek als ik aikido beoefen.
Achtereen volgens zal er gewerkt worden aan het technische aspect van aikido, zoals diverse aanvalsvormen, met polspakking, slagen en klemmen. Het tempo en niveau van de les zal zo goed mogelijk worden afgestemd op de aanwezige leerlingen en hun ervaring/niveau. En dat in een setting waarbij de leerling zich op zijn gemak moet voelen en met wederzijds respect voor elkaar. Voel je vooral beginner, d.w.z. dat je de lat niet te hoog moet willen zetten voor jezelf. "Beginnen het halve werk"
De rolverdeling
De rol van aanvaller (uke) en verdediger (tori) staan, na het inzetten de techniek niet vast, maar wisselen telkens. Het dialoog dat er dan kán ontstaan vergt van beiden een grote mate van aanpassing, fijngevoeligheid, kracht, souplesse om "in contact" te blijven. Daarin wordt er telkens gestreefd om uit je eigen comfortzone te komen en te bewegen ín het moment. Aan de andere kant is het "ongrijpbaar" worden "vrij zijn" ook een opdracht die ik telkens zoek als ik aikido beoefen.
|
|
|